حال کامل

»شما در هر زمانی که مشغول طراحی هستید، به این فکر می‌کنید که یک روز آثارتان را به نمایش بگذارید. هر هنرمندی به نمایش آثارش احتیاج دارد، هرچند که ممکن است این پوسترها در زمان خودشان به نمایش گذاشته شده باشند؛ اما جمع‌آوری آنها در یک نمایشگاه، این امکان را به مخاطب می‌دهد که محصول چندین سال طراحی شما را ببیند، نقدکند، قضاوت کند و به نوعی از این رخداد، هنرمند درس می‌گیرد و می‌آموزد. ضعف‌ها را متوجه می‌شود، نقاط مثبت را متوجه می‌شود و از سوی دیگر نمایش مجموعه آثار هنرمند در کنار هم، جنبه‌ای تبلیغاتی برای نمایش توانمندی‌های او و همچنین تثبیت خود است.

درباره ی شروع فعالیت حرفه ای ام نیز باید بگویم که پایه و اساس آنچه من امروز طراحی می‌کنم به شیوه‌ی کاری مبتنی بر چاپ سیلک با رنگ‌های تخت و به شکلی ساده و متکی به تصویر، در اواخر سال ۱۳۸۲ با پوسترهای دوردست و مورچه‌ها شروع شد که یقیناً هرچه طراح در مسیر خود پیش می‌ر‌‌‌ود، قدرت دست و قدرت ذهنش افزایش می یابد و از نظر تکنیکی پیشرفت می‌کند. در اوایل سال ۱۳۸۵ این روند کاری در آثار من با پوسترهای افسون معبد سوخته، کنسرت گروه بیواره و … شکل کامل خود را پیدا کرد که البته شاکله‌ی اصلی آن به سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ برمی گردد.
همچنین درباره‌ی سیلک بودن آثارم نیز باید بگویم که چاپ سیلک، روش کلکسیون کردن آثار من است و روش تکثیر این پوسترها برای انتشار آنها نیست؛ هرچند ما امروزه جایی برای نصب پوستر نداریم. و در واقع دلیل سیلک شدن این پوسترها، علاقه‌ی من به این روش است. من به بازآفرینی و حفظ تکنیک‌های قدیمی علاقه دارم. من آرت ورک‌های زیادی بدون سفارش‌دهنده دارم که سیلک شده‌اند و برای کلکسیون خودم است .»

حال کامل

پوستر قباد شیوا

گاهی به مخاطب نگاه کن!

نادیده گرفته شدن و رد اثر از سوی سفارش دهنده، اتفاقی است که اکثر طراحان گرافیک حرفه ای نیز تجربه آن را دارند. گاهی می توان علت نرسیدن به زبان مشترک میان طراح و سفارش دهنده را فقط سلیقه سفارش دهنده دانست، که به هر جهت قابل احترام است. در این میان نباید از قدرت بلامنازع مخاطبان که هدف اصلی هر طراحی هستند، غافل شد. گاهی سلیقه مخاطب و سفارش دهنده در فواصل دوری از یکدیگر قرار می گیرند.

« اولین نکته ای که همیشه در طراحی پوسترِ اطلاع رسان و کاربردی در نظر می گیرم، گویا بودن و انجام وظیفه طراح گرافیک است. همواره می کوشم که مبادا موضوع سفارش را بهانه ای برای هنرمند جلوه دادن خود تلقی کنم. بنابراین در صورت امکان، دیدگاه های شخصی، ویژگی های فرمی مورد علاقه، فلسفه و … را با دقت در عدم آسیب رسانی به بیان اصلی، در دل اثر و متقابلا در دل مخاطب می گنجانم.

پوستر مخاطب

ادامه نوشته

پوسترهای سوگواره هنر عاشورایی

سوگواره هنرهای عاشورایی ۹۶ به یازدهمین سال برگزاری خود رسید. به نظر می‌رسد تعدد جشنواره ها و رویدادهای گرافیک در سال های اخیر کمی به ورطه تکرار افتاده و شاید بهتر باشد در نحوه دریافت آثار و برگزاری جشنواره های هنری بازنگری تازه ای صورت بگیرد. با این وجود نباید از اثرات مثبت و سازنده برگزاری مستمرشان غافل شد،

مجموع آثار ثبت‌شده این دوره از سوگواره ۱۲۳۵ اثر از ۴۳۱ هنرمند بوده است. ۱۳۱ اثر در بخش پرچم، ۶۹۸ اثر در بخش پوستر، ۱۹۹ اثر در بخش تصویرسازی، ۱۷۷ اثر در بخش نقاشی و همچنین در بخش جدید پوستر مدافعان هنر ۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. این آمار از رشد ۳۰ درصدی در آثار ارسال ‌شده به دبیرخانه جشنواره نسبت به دوره قبل خبر می دهد. ضمن اینکه نفرات برگزیده‌ سال گذشته قبل از جشنواره امسال دعوت و کلاس‌های آموزشی نظیر کارگاه تصویرسازی و پوستر برای آنها برگزار شد.

آثار برگزیده سوگواره یازدهم تا ۳۰ آبان در گالری ابوالفضل عالی و خانه شماره یک عکاسی به نمایش خود ادامه خواهد داد، و در ۱۰ نقطه در کشور عراق شامل موکب‌ها و فرودگاه‌های این کشور، کلیه آثار راه‌یافته به نمایش عموم قرار گرفته اند.

پوستر عاشورا

 

مروری بر تاریخ پوستر سوئیس

اغلب مردم از شنیدن این خبر که اکثر شاهکاری های پوستر های قرن بیستم از کشور سوئیس هستند شگفت زده می شوند. دلائل زیادی برای اثبات این حقیقت وجود دارند یک سنت بین المللی که بهترین های همسایگانش را جذب کرد و به کار گرفت یک برنامه ملی قوی برای ارتقا پوسترها و چاپ آنها.
به همراه عده ای از استادان بزرگ که هنر پوستر ها را ارجحیت می نهادند. بسیاری از کلکسیونر های بزرگ هم این نکته سنتی را از قلم انداخته اند که اثری که به نظر می رسد پوستری ظریف و بی نهایت زیبای فرانسوی باشد یا یک شاهکار بی پروای آلمانی به راحتی می تواند متعلق به سوئیس باشد.

● اوایل قرن ۲۰
قرار گرفتن در مرکز قاره اروپا و داشتن سه زبان رایج، به سوئیس کمک کرد که از همسایگان خود بیشترین بهره را ببرد. دو نفر از سرشناس ترین هنرمندان زمینه پوستر، اشتاینلن و گراست با کار کردن در فرانسه شهرتی به هم زدند. بیشتر هنرمندان نسل اول پوستر در فرانسه مانند کاردیناکس، مانگولد، بامبرگر، موراخ و استاکلین تحصیلات خود را در مونیخ و پاریس به پایان رساندند.
● سفر و صعود پوسترهای سوئیسی
پوسترهای سوئیسی ریشه در سفرها داشتند. با توجه به این نکته که سوئیس در مرز بین قرون ۲۰ و ۲۱ به یکی از مقاصد قابل توجه مسافرت ها تبدیل شده بود، نیاز به ترفیع پوسترها بیشتر شد. اریک کاردیناکس در سال ۱۹۰۸ اولین اثر مدرن در دنیای پوستر را به نام matterhorn خلق کرد که با سادگی و قناعت رنگ های به کار رفته در آن توجه عموم را به خود جلب کرد. برای دو دهه سوئیس به خلق شاهکار های زیبایی با موضوعات پاتوق های اسکی، چشمه ای آب گرم و  عجایب دنیا اطراف پرداخت.
در دهه سوم، Herbert Matter - که همراه با Leger, Ozenfant, Cassandre در پاریس  تحصیل و کار کرده بود – به خانه خود، سوئیس، بازگشت تا یک سری جدید در دنیای پوستر مونتاژ برای شرکت توریستی سوئیس انجام دهد. علیرغم آثار شگفت انگیز Matter , Walter Herdeg پوستر های مسافرتی سوئیس در دهه ۴۰ با رشد روزافزون عکاسی سیر نزولی طی کزدند.

پوستر سوئیس

ادامه نوشته

تحلیلی بر پوسترهای میشل باتوری از لهستان

لهستان هنوز‌ حاصل می‌ دهد و هـمچنان شـاهد حـضور طراحان بزرگی از این سرزمین هستیم. من فکر می‌ کنم این ‌که گفته می ‌شود‌ هنر پوستر لهستان افول کرده است چـندان صحیح نمی ‌باشد، بلکه فقط نمی ‌توان برای مجموعه آثار‌ طراحان معاصر لهستانی لفظ مکتب‌ (Style)‌ را به کار بـرد.دلیل این امر تنوع فوق العـاده در نـگاه، تفکر و شیوه‌ های اجرایی طراحان نسل جدید لهستان می ‌باشد. چطور می‌ توان چراغ گرافیک کشوری را که در سال ‌های اخیر سباستین کوبیکا، رومنکالاروس، الزبیتا چونیا، میرسلا و آدامشیک، میشل باتوری‌ و... را به دنیا عرضه کرده، کم‌ سو تلقی کرد. بله، گرافیک لهستان هم ‌چنان درخشان است، حتی اگر طراحانش به فرانسه وآمـریکا مهاجرت کنند، باز هم می ‌توان ردپای سنت تصویری لهستان را در آثارشان مشاهده کرد.
یکی از طراحان مهاجر لهستانی‌ که‌ در پاریس ساکن است، میشل باتوری می ‌باشد. باتوری سال ۱۹۵۹ در شهر لوز لهستان متولد شد و از پانزده سالگی دوره ‌های متعدد طراحی، نقاشی، مجسمه ‌سازی و عکاسی را در همین شهر به پایـان رسـاند. باتوری به‌ هلند، آلمان‌ و فرانسه سفر کرد و در سال ۱۹۸۷ در پاریس اقامت گزید. از سال ۱۹۹۴ به عنوان یک طراح مستقل همکاری خود را با مراکز تئاتر فرانسه آغاز کرد و در طول‌ ۱۲سال‌ گذشته، حدود ۲۰۰ پوستر تئاتر برای این مـراکز طـراحی کردهل است. یعنی به ‌طور میانگین هر ۱۳ روز یک پوستر برای پاریسی ‌ها، دیدن آثار باتوری تبدیل به یک عادت شده است.

پوستر میشل باتوری

ادامه نوشته

کازوماسا ناگایی طراح پوستر افسانه‌ای ژاپن

یکی از بارزترین وجوه حضور فرهنگ ژاپن را می‌توان در پوسترهای ژاپنی مشاهده کرد. روحیات و ذهنیات هنرمند ژاپنی چنان پیوند عمیقی با سنت‌های ملی خود دارد که حتی در آثاری که هیچ نقش یا نوشتار ژاپنی ندارند، می‌توان ردّ پای فرهنگ غنی این سرزمین را مشاهده نمود
مردم ژاپن از آن جهت که نژاد یکدست و همگونی هستند ، بدون اینکه لزومی داشته باشد که هرچیزی را به زبان بیاورند یکدیگر را درک می‌کنند. آنها دوست ندارند که همه چیز واضح و صریح باشد و به طور خاص، از تصویری خوششان می‌آید که پیچیده و بغرنج بوده و معانی متعددی را القا کند. به همین دلیل رسانه‌های بصری  همچون پوستر و حتی تبلیغات، بسیار بندرت شکل مستقیم و صریح پیدا می‌کند و ایماژی که به واسطه آن انتقال می‌یابد در درجه اول اهمیت قرار دارد . از این روست که اغلب آثار  ژاپنی از مایه طنز و سرگرمی نیز برخوردارند.

پوستر افسانه ای ژاپن

ادامه نوشته

پوسترهای سبک کوبا

تقریبا می‌شود گفت کوبا تا پیش از انقلاب 1979 چیزی به اسم هنر گرافیک نداشته و آنچه بیشتر رایج بوده ، کاربردهای روزانه و چاپی آن بوده است. با شروع انقلاب و تولید پوسترهای سیاسی ـ اجتماعی کم‌کم جایگاه پوستر و گرافیک در میان هنرمندان و مردم این کشور شناخته شد .
در 1959 انقلابیون حکومت باتیستا را سرنگون کردند. ‌آنها گرایش‌های چپ داشتند و از تجربه پوسترهای  انقلابی ـ سیاسی روس‌ها با خبر بودند. دو سال پس از انقلاب ، کاسترو در دیدار با هنرمندان و روشنفکران از آنها خواست آثار "خوب ، مفید و زیبا" ارائه کنند.  او گفته بود:" اگر نویسنده یا هنرمندی انقلابی نباشد ، باز هم آزادی عمل در بیان مطالب خود خواهد داشت ، اما حاکمیت ، خلاقیت آنها را از منظر انقلاب ارزش‌گذاری می‌کند".

 

ادامه نوشته

هنر پوستر ژاپن

بسیاری از مردم جهان،ژاپن را معمایی مبهم،غیر قابل درک،سرد و دور افتاده می‌دانند.برای آن‌ها،ژاپن‌ عبارت است از مردمی با اندیشه و ذهنیتی جمعی که توده‌ای نفوذناپذیر را تشکیل می‌دهند.همبستگی‌ و عزم ملی در زندگی اجتماعی آنان یک الگوست.یکی از نمادهای آشکار و باارزش این همبستگی را می‌توان در حفظ فرهنگ در سنن ژاپنی مشاهده کرد.ژاپنی‌ها با جدیّت و پشتکار مثال زدنی شان از آداب‌ و رسوم سنتی خود حفاظت می‌کنند و به آن استمرار می‌بخشند و در این میان هنرمندان ژاپنی‌ سردمداران اصلی انجام این وظیفه به حساب می‌آیند.

یکی از بارزترین وجوه حضور فرهنگ ژاپن را می‌توان در پوسترهای ژاپنی مشاهده کرد.روحیات و ذهنیات هنرمند ژاپنی چنان پیوند عمیقی با سنت‌های ملی خود دارد که حتی در آثاری که هیچ نقش یا نوشتار ژاپنی،ندارند.می‌توان ردّ پای فرهنگ غنی این سرزمین را مشاهده نمود . طراحان ژاپنی در خلق‌ آثار خود پشتوانه‌ای از فرهنگ و تمدنی قدرتمند دارند.از مراسم تئاتر نوه‌1و کانزه‌2،از هایکوهای‌ باشو3تا باسمه‌های هکوسای‌ 4 از فلسفه‌ی ذن‌5و آموزه‌های لائوتسه‌6تا معماری معابد منطقه‌ی نارا7،حضور همه‌ی این‌ها را می‌توان در پوسترهای طراحان گرافیک ژاپن ملاحظه نمود.بله‌ طراحان صرفا به نقوش و خوشنویسی ژاپنی بسنده نمی‌کنند و در کشف زیبایی به گوشه گوشه‌ی‌ سنت‌های این سرزمین سرک می‌کشند و در خلق آثار خود از همه‌ی این‌ها سود می جویند.

هنر پوستر ژاپن

ادامه نوشته

بررسی و تحلیل پوستر شیگئوفوکودا

شیگئو فوکودا  در سال 1932 میلادی در توکیو به دنیا آمد.
بعد از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه ملى هنرهاى زیبا و موسیقى توکیو
 ( 1956 م)،  در بسیارى از حوزه ها فعالیت حرفه ى طراحى  گرافیک به کار پرداخت و طراحى هاى پوستر وى شهرت جهانى کسب کرد.
وى به عنوان نماینده ى پیشروى طراحى گرافیک، با حضور بین المللى روزافزون ژاپن از اواسط  دهه ى 1960 م، آثار خود را در بسیارى از نمایشگاه هاى انفرادى و جمعى در سرتاسر جهان به نمایش گذاشت.
شهرت فوکودا در نوع اندیشه و نگاه متفاوت اوست.
وى به عنوان یک طراح بزرگ، جهان را به گونه اى دیگر مى دید و درآثارش متجلى مى ساخت.
او در طراحى پوسترهایش براى انتقال ایده ها و ادراك خود به تماشاگر از روش هاى گوناگونى استفاده کرده است، اما روشى که خاص این هنرمند مى باشد و وى را از دیگر طراحان متمایز مى سازد، استفاده از خطاى دید است؛ وى با کمک این روش، قوه ى بینایى مخاطب را فریب می دهد.

پوستر دست و قهوه شیگئوفوکودا

ادامه نوشته

بررسی و تحلیل پوستر فرشید مثقالی

فرشید مثقالی در سال ۱۳۲۲ در اصفهان به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و‌ فعالیت خود را با تصویرگری کتاب آغاز کرد.

فرشید مثقالی در سال ۴۴-۱۳۴۳ همکاری خود را به عنوان تصویرگر و تنظیم کننده صفحات با مجله نگین آغاز کرد. از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۴۹ کتاب هایی برای کانون پرورش فکری کودکان مصور کرد و اولین کتاب او عمو نوروز بود. در سال ۱۳۴۸ کتاب ماهی سیاه کوچولو به تصویرسازی وی در بنیال بولونیا در ایتالیا برنده جایزه اول تصویرگری شد.

نقد و تحلیل

 

ادامه نوشته

پوسترهای تبلیغاتی پیتزا هات

« ما معتقديم كه پيتزا هات ( Pizza Hut) به بخشى از زندگى روزمره ی مردم تبديل شده و اين موضوع نشان دهنده‌ى اين است كه پشت هر جعبه ى پيتزا، داستانى نهفته است.

براى شرح داستان‌هاى پشت سر تحويل سفارشات پيتزا هات، ما مجموعه‌اى از پوسترهاى تبلیغاتی را كه به صورت دستى كشيده شده و  برش داده شده‌اند را تهیه كردیم.

این پوسترها، شرح دهنده‌ى موقعيت‌هايى بودند كه همه، خصوصا بزرگسالان با آن مواجه شده اند. مثلا؛ كسانى كه در انبوهى از كارها گير افتاده‌اند و به دلیل اینکه نمی‌توانند مکان خود را ترک کنند به یک هیولای گرسنه‌ای تبدیل شده‌اند که هر لحظه بر گرسنگی‌اشان نیز افزوده می شود. »

پروژه مذکور توسط استودیو Ogilvy Malaysia واقع در مالزی برای پیتزا هات KL مالزی طراحی شده است.

پوستر پیتزا هات

پوستر پیتزا هات

پوستر پیتزا هات

پوستر دومین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور

همانطور که پیشتر در گزارش اختصاصی روزرنگ خواندیم؛ دومین دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور از هفدهم تا بیست و هفتم مهر ماه سال جاری در گالری ممیز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و مطابق آنچه در نشست خبری اعلام شده، امسال ۳۴۳ اثر از ۸۸ طراح به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شده که: بخش حرفه‌ای، خلاقیت‌های تجربی و دانشجویی، بخش نگاه ویژه و بخش استودیو برتر سال، چهار بخش نمایشگاه این دوره را تشکیل می‌دهند.

پوستر این دوره ی نمایشگاه توسط سید مصطفی سید ابراهیمی و یکتا جبلی برندگان سه دوره پیشین این رویداد طراحی شده است. امسال اعضای استودیو back bone از کشور ارمنستان که جوایز جهانی متعددی را در بسته بندی و برندینگ کسب کرده اند میهمان این رویداد خواهند بود.

پوستر بسته بندی

پوستر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی

پوستر دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی صبح شنبه ۲۴ تیر در خراسان شمالی رونمایی شد.

«توجه ما به ارائه تصوير درستي از يک جشنواره ديني (جشنواره تئاتر رضوي ) به فرم هايي بر مي گردد که دست ساخته هاي انسان اند. دست ساخته هايي که از فرهنگ ايراني بر مي آيد و تلاشش به پاک منزه کردن فضا و تداعي کننده ي وحدت در کثرت است.

در ايده پردازي براي هويت بصري جشنواره سراسري تئاتر رضوي برآنيم تا تعاملي ميان بافت، سطح ، نور، انعکاس رنگ و فرم و در نهايت ايجاد فضايي انتزاعي از حضورمعنويت در تئاتر ديني ارائه کنيم .

آب و آينه در فرهنگ ايرانيان نماد پاکي و روشنايي، راستگويي و صفا بوده اند و به احتمال زياد کاربرد آن در معماري نيز همان معنا رادارد، آينه هاي ريز و درشت انعکاسي از درون آدمي هستند که به نوعي نشان از روح پاک خداوند در وجود هر انسان دارند.

با توجه به موضوع سفارش ما تصميم گرفتيم که وجوه مختلف معماري حرم امام رضا (ع) و برخورد انسانها با اين فضا ها را بررسي کنيم و متوجه حضور آينه و مقرنس ها در تمامي فضاهاي دروني حرم مطهر شديم. آينه هاي ريز و درشت که هرکدام سهمي در نوراني تر شدن فضاي درون مي کنند، کاربردي آگاهانه و خلاقانه دارند و زيبايي که فقط در معماري اسلامي يافت مي شود . با توجه به فرم انتزاعي شان قابل تکثير در هر مورد گرافيکي را دارند بدون اينکه تکراري شوند ، تماشاگر حضور انسانهايي هستند که هر کدام به دليلي در حرم حضور دارند و در نهايت ميتوانند هر کدام بيانگر داستاني از يک اتفاق يا زندگي و يا درام باشند.»

مریم فرهادی، سعید رضوانی و مسعود زمانی طراحان پوستر و هویت بصری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی هستند.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ۸ تا ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۶ در شهر بجنورد برگزار می‌شود.

پوستر پرفورمنس «تار و دیوار»

«ایده‌ی پرفورمنس «تار و دیوار» به نقل از پیمان خازنی ـ آهنگساز و نوازنده‌ی آن ـ بر اساس «برخورد استعاری با جهان پیرامون» شکل گرفت؛ نوعی اعتراض به «محدودیت‌ها و مصنوعیت‌هایی که خودمان برای هنر خودمان به وجود می‌آوریم». از آن‌جایی که دستمایه‌ی این پرفورمنس موسیقایی، قطعاتی بود از آلبوم بی‌کلام «همهمه‌ی کاشی‌ها» ـ که از قضا ایده‌پردازی و طراحی دیجی‌پک آن نیز به عهده‌ی من بود ـ همین دو جمله‌ی آهنگساز کافی بود تا شالوده‌ی پوستر در ذهنم ایجاد شود.

توضیح آن‌که «همهمه‌ی کاشی‌ها» (که در یادداشتی جداگانه به آن نیز خواهم پرداخت) روایتی‌ست متفاوت از اشعار مدرن، و نیز گفت‌و‌گویی‌ست میان سنت و مدرنیته؛ به واسطه‌ی ساز تار. بنابراین “تار” به عنوان عنصر اصلی این رویداد، دستمایه‌ی مطالعه‌ی تصویری‌ام قرار گرفت. از سرپنجه، گوشی‌ها، و دسته و مضراب گرفته تا نقاره و کاسه و خرک، هر یک فرم‌های جذاب و خاص خود را برای طراحی و ترکیب‌بندی داشتند اما در این بین، به دنبال فرمی بودم که بتوانم مفهوم “محدودیت” را نیز روی آن سوار کنم.

در حین اتودهای مختلف به ذهنم رسید که از دسته‌ی تار به مثابه‌ی تیرک چوبی استفاده کنم. برای عنوان پرفورمنس هم بدیهی بود به لحاظ فحوای آن و نیز به‌دلیل چند سیلابی‌بودن آن، به سراغ لوگوتایپی از جنس خط نستعلیق بروم که قابلیت ترکیب‌بندیِ متنوع در جهت‌های مختلف را هم داشته باشد.

بنابراین لوگوی نستعلیقِ «تار و دیوار» را ـ به نمایندگی از کلام و شعر ـ به صورت عمودی روی دسته‌ی تار چیده و توسط بندهای دستان، به بند کشیدم!. حتی برای تشدید وضعیت، سیم‌های شش‌گانه‌ی تار را نیز در حصار پرده‌ها قرار دادم. بدیهی بود در ترکیب رنگی پوستر و المان‌های موجود نیز باید تابع اتمسفر کلی موضوع می‌بودم بنابراین از حداقل رنگ برای القای حس کهنه‌گی ـ که در نهایت و در پی این اعتراض، به معنا و زبانی تازه منتج خواهد شد ـ بهره بردم. نتیجه، آن چیزی شد که پیش رو دارید.»

پوسترهای تبلیغاتی بیمارستان آستر در امارات

در امارات، از هر پنج نفر یک نفر به خاطر چاقی و تغذیه نامناسب از مشکلات معده رنج می بردکه نفخ شکم، آشکارترین نشانه آن است. این بیماری با تولید گاز، شما را در وضعیت های ناگواری قرار می دهد. اگر این مسئله فورا درمان نشود، می تواند به زخم معده، التهاب معده، بیماری بازگشت اسید به مری (GERD)، سرطان معده و سایر مسائل پیچیده منجر شود. از این رو بیمارستان آستر(Aster ) با همکاری استودیوی  The Classic Partnership   تصمیم گرفت تا عموم مردم را به شیوه ای متفاوت و فانتزی از این بیماری آگاه سازد. آنها پوسترهایی چاپ کردند که روی آنها این شعار درج شده بود: « اجازه ندهید که مواد غذایی، معده شما را با گاز پر کنند»

پوستر بیمارستان آستر در امارات

پوستر بیمارستان آستر در امارات

پوستر بیمارستان آستر در امارات

 

هویت بصری برای یک دنیای سبز/ استودیو الف

« هویت بصری شرکت ” گرین ورد” که در زمینه تولید محصولات کشاورزی فعالیت دارد سال ۱۳۹۵در مجموعه طراحان” الف” طراحی و اجرا شد.

کانسپت طراحی لوگو بر اساس نام این مجموعه ایده پردازی و با توجه به معنای آن (دنیای سبز) تمام قاره های جهان به صورت مجزا آنالیز و مرحله به مرحله ساده شدند، تا جایی که به فرم های بسیار منعطف و ساده رسیدیم. این فرم ها بر روی هم منطبق و با ترکیب و تاثیر رنگی آنها بر یکدیگر کانسپت اصلی لوگو شکل گرفت.

با انتخاب و برش بخش های مختلفی از لوگو، ترکیب های متفاوتی برای اقلام موجود در هویت بصری و اوراق اداری این مجموعه طراحی شده اند.

بسته بندی کودهای مایع این برند در قالب یک مجموعه پیوسته متناسب با هر محصول و در یک قالب هماهنگ و در چهارچوب هویت بصری تعریف شده، طراحی شده اند.

بسته بندی مجموعه محصولات نیز بر اساس شکل فیزیکی محصول به اجرا رسیده اند. این ترکیبات به صورت مایع و مختص هر محصول کشاورزی تولید و عرضه می گردد، بنابراین در طراحی بسته بندی آن، کود مایع از بالای کادر همرنگ با محصول مرتبط به صفحه ورود کرده و باعث شکل گرفتن بخشی از آن محصول می گردد.»

اصول طراحی یک کارت ویزیت خوب

در طراحی یک کارت ویزیت مناسب که از آن تاثیر گذاری بر روی مشتری را انتظار دارید سعی کنید نکات زیر را بخاطر داشته باشید.

طراحی کارت ویزیت:

در ابتدا توجه داشته باشید که کارت ویزیت وسیله ای برای ارتباط شما با دیگران و تبلیغات شما میباشد. پس باید بیانگر راههای تماس با شما، نوع شغل و محصول شما باشد و از درج مطالب بیهوده و اضافی امتناع کنید.

1- داشتن یک ایده منحصر به فرد در طراحی کمک بسیار شایانی برای طراحی یک کارت ویزیت شکیل خواهد کرد.

2- حتما از یک طراح و یا گرافیست باتجربه در این کار بهره ببرید تا تاثیر گذاری گرافیک کار شما دوچندان شود.

3- در طراحی کارت حتما نام فروشگاه، شرکت و … (عنوان اصلی) را بصورت درشت و خواناتر از سایر مطالب بنویسید تا اولین چیزی باشد که چشم بیننده با آن برخورد میکند.

خلاقانه

ادامه نوشته

تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیکی مکتب پوستر لهستان

لهستان کشوری است که به خاطر طراحی پوسترهای فیلم مشهور است. در طی دودهه پس از جنگ جهانی دوم، لهستان جزوچند کشوری بود که سبک ملی ویژه ای را درگرافیک توسعه داد. گرافیک این کشور با انعکاس فرهنگ بومی خود در آثار 'تادیوس گرونووسکی ' Tadeusz Gronowski تاثیرسبک کاساندررا مخصوصا در پوستر تبلیغاتی 'ماده ی شوینده ی رادیون ' نشان می دهد. این پوستر که برنده ی جایزه ی بزرگ نمایشگاه ' هنرهای تزیینی پاریس ' در 1925 شد، گربه ی سیاهی را نشان می داد که در ا اثر پریدن در تشت لباسشویی سفید شده است.
سبک پوسترهای فیلم لهستان مدرن بود، اما ردپایی از آوانگارد سال 1930 لهستان در آنها دیده نمی شد. مدرنیسم در آثار حروف چینی 'هنریک برلوی 'Henryk Berlewi که دارای حروفی از نوع کانستراکتیویسم با نام 'مکانو-فکتورا ' Mechano-factura بود و در صفحه بندی مجله های 'بلاک 'Blok و 'پرازنس 'praesens توسط 'ولادیسلاو استرزمینسکی ' wladislaw strzeminski و'هنریک استازووسکی ' Henryk stazewski و در آثار مونتاژ عکس هنرمند نابغه'میزسیلاوززوکا 'Mieczyslaw Szczuka و 'میزسیلاوبرمن ' Mieczyslaw Beman (که در 1927 فوت شد) دیده می شود. 'برمن 'به عنوان یکی از اولین رهبران مدرسه طراحی پوستر لهستان مطرح شد و روش او در نحوه ی استفاده از عکس در آن دوران که بخصوص مواد تکثیر عکس کم یاب بود، یک استثنا محسوب می شد.
طرح های پوسترهای لهستان شامل تصویر سازی نقاشی و حروف طراحی شده بودند. این پوسترها که در بیان بسیار صریح بودند، دارای سبک طبیعت گرای ساده، بعضی تزیینی و در بعضی موارد دراماتیک و با عناصر مافوق طبیعی (سوررئال) همراه بود که بعضی اوقات مانند رویا به نظر می رسید و اغلب همراه با نوعی تخیل کابوسانه بود. به غیر از 'برمن '، بزرگترین طراحان پس از جنگ 'تدیوس ترپکوفسکی Tadeusz Trepkowski، 'هنریک تومازوفسکی ' Henryk Tomaszewski'یان لنیکا 'Jan Lenica 'والدمار سویرزی 'waldemar swierzy، 'جولیان پالکا' Julian palka، 'اریک (هنریک) لیپینسکی 'Eryk (Henryk) Lipinski، 'ووجک فانگور'Wojciech fangor، 'رومن سیزلویچ 'Roman cieslewicz'ووجک زامزنیک'Wojciech Zamecznik و 'استانیسلاوزامزنیک'Stanislaw Zamacznik بودند. آنها تحت حمایت بنگاه انتشاراتی دولتی (WAG) در یک سال بیش از دویست پوستر طراحی نمودند. با انتشار مجله ی 'پراجکت 'Projekt، آثار آنها قسمتی از فرهنگ مشوق ووسیله ای برای آموزش هنر شد.
مدیریت هنری WAG بر عهده ی 'ژوزف مروزاک 'Josef Mroszczak بود که همراه با 'تومازوفسکی 'در آکادمی هنرهای زیبای 'ورشو' تدریس می کرد. آنها وهمکارانشان از آزادی رقابت با دیگر کشورهای اروپای شرقی، به خصوص چکسلواکی و مجارستان که مانند لهستان تا قبل از فاشیسم پوسترهای ملی و سنتی مهمی داشتند و آوانگارد قوی پرورش داده بودند، لذت می بردند.

رضا عابدینی و پیکره هایش

در پوستر هاي رضا عابديني پيکره ها با جامه ي  روزمره و ظاهري امروزي و خالي از تکلف، تنها ايستاده يا نشسته در سطوح رنگي ساکن، قرار گرفته اند. تن ها يا سايه گون اند يا با سايه پردازي مختصر در چهره و جامه، پرداخته شده اند. چهره ها يا بريده شده اند يا مخدوش گشته اند. دست ها عموما بار طراحي را به دوش مي کشند؛ يا باز شده اند يا بر سينه قرار گرفته اند، يا مثلا شاهد پيکره اي هستيم که دستي به کمر دارد و يا دستانش را به آسمان دراز کرده است.
در پوستر هاي رضا عابديني اشيا، تاج، کلاه، جواهر و زينت و سلاح شاهان و شاهزادگان درباري، همه، جايشان را داده اند به حروف، کلام و کلمه. عابديني کلمات فارسي را گاه چون تاجي مرصع نشان از حروف خيره کننده ي فارسي بر سر فيگورهايش نشانده است و گاه چون جامه‌ي زربفت مزين به مرواريد حروف به تن پيکره هايش پوشانده است. او حروف فارسي را گاه سردوشي پيکره هايش قرار داده است و گاه رازگونه چون طلسم محافظ، بر بازويشان بسته است. گاه سرها پر شده اند از خيال کلمات و گاه سينه ها.
اگر در پيکره نگاري قاجار، افراد به واسطه‌ي اشيا به مثابه نمادي از جايگاه اجتماعي و حرفه معرفي مي شدند، در تن هاي عابديني کلمات و کلام به مثابه نماد فرهنگ، انسان معاصر را باز مي نمايانند.
 

پوستر بدون حرف رضا عابدینی

پوستر بدون حرف رضا عابدینی که برای نمایشگاه پوستر هایش در مشهد طراحی کرده است . ترکیب بندی پوستر پویا و جذاب می باشد و نکته ی مهم در این پوستر استفاده از نقطه های خطاطی که در خوشنویسی فارسی مقیاس می باشد و اشاره به بازی خطاطانه ی رضا عابدینی که کار با فونت فارسی را متحول کرد ( که بعدآ خیلی ها از او تقلید کردند). حضور پیکره ی ایستاده که به نوعی سبک رضا عابدینی می باشد و پیکره به صورت نیمرخ و می باشد و گویی در حال تماشای تابلو یا پوستریست که به خوبی فضای نمایشگاه گونه را نشان میدهد. انتخاب رنگ نارنجی برای زمینه ی پوستر که احتمالآ رنگ مورد علاقه ی او می باشد ، چون در بسیاری از پوستر ها ازاین رنگ استفاده می کند. با کمی دقت در شیوه ی کارهای نسل های قدیم می توان دریافت که آنها به هنر تصویر سازی توجه ویژه ای داشته اند در حالی که نسل امروز توجه خود را بیشتر به تایپوگرافی معطوف کرده است ، رضا عابدینی که می توان او را از گرافیست های نسل چهارم شناخت همانند رابطی است که تمایل خود را بیشتر به تایپو گرافی مدرن معطوف کرده است و تلاش می کند تا فضاهای تازه تری در طراحی گرافیک با استفاده از خوشنویسی سنتی ایران به وجود آورد.

 

 

پنح گام در طراحی پوستر

اصول اساسی آموزش طراحی پوستر در ایران و بیشتر کشورهای دنیا بر اساس معرفی ۵ مولفه اصلی در طراحی گرافیکی توسط گرافیست می باشد ، به بیان ساده تر هر پوستر از ۵ کاراکتر تشکیل می شود ، چنانچه از این تعداد بیشتر باشد ، حتما تعداد کاراکتر های اضافی از چشم مخاطبان جا خواهد ماند و مخاطبان کالا آن کاراکتر تبلیغاتی را نمی بینند . شایان ذکر است که طراحان گرافیکی برای طراحی پوستر می توانند از شعار تبلیغاتی و لوگو تایپ فارسی در گوشه راست و یا لوگو تایپ انگلیسی در گوشه چپ و بقیه مولفه های گرافیکی استفاده نمایند.حال در ادامه این نوشتار به آموزش طراحی پوستر می پردازیم

اولین گام در آموزش طراحی پوستر :

برای طراحی هر پوستر ابتدا یک تصویر اصلی و یک بک گراند مناسب و هماهنگ با تصویر اصلی و همچنین در یک هامونی انتخاب نمایید، البته در نظر داشته باشید که رنگ های انتخابی متناسب با صنعت مورد تبلیغ باید انتخاب شود.

دومین گام در آموزش طراحی پوستر : انتخاب فونت مناسب

هرگز انتخاب فونت مناسب را در طراحی پوستر فراموش نکنید ، سعی کنید از یک فونت ساده و خوانا استفاده کنید تا مخاطبان محصول در اولین نگاه بتوانند به راحتی مطلب روی پستر را بخوانند.

سومین گام در آموزش طراحی پوستر : انتخاب شعار تبلیغاتی و هدف طراحی پوستر

پیش از طراحی پوستر به دنبال یک شعار مناسب و جذاب با دیدگاه بازاریابی باشید تا بتوانید هدف از طراحی پوستر و تبلیغات را به مخاطب القاء کنید.

چهارمین گام در آموزش طراحی پوستر : دقت به چیدمان

سعی کنید از شلوغی در تصویر هر پوستر بپرهیزید، در نظر داشته باشید چنانچه هر یک از کاراکتر ها به صورت به هم چسبیده و یا همانطور که در ابتدای این نوشتار ملاحظه کردید ، بیش از ۵ کاراکتر باشد ، حتما چند مولفه مهم از پوستر را نخواهد دید.

پنجمین گام در آموزش طراحی پوستر :

پیش از طراحی پوستر در هر صنعت ، پوستر های موجود در آن صنعت را جمع آوری کنید، تا هم بتوانید برای طرح پوستر سفارش دهنده یک وجه تمایز و برتری با بقیه طراحی ها انجام شده پیشین ایجاد کنید.

 

طراحی پوستر

پوستر‌ها صفحات کاغذی هستند که معمولاً در ابعادی بزرگ‌تر از A4 طراحی و چاپ می‌شوند ، پوستر ها بیشتر برای تبلیغات و اطلاع رسانی در محیط‌هایی که در مسیر تردد عموم مردم  هستتند، مانند فروشگاه ها ، رستوران‌ها ، سالن‌های سینما و تئاتر و… ، نصب و استفاده می‌شوند . زمانی که شما می‌خواهید محصولی را تبلیغ کنید و یا رخدادی را اطلاع رسانی کنید و هدف شما عموم مردم هستند ، باید مسیر‌های پر ترددی را انتخاب کنید که جمعیت زیادی از آنجا عبور می‌کنند در چنین شرایطی شما دیگر نمی‌توانید یک بنر بزرگ به جایی متصل کنید تا توجه مردم را به خود جلب کند ، در این موارد بهترین روش تبلیغ و اطلاع رسانی استفاده از پوستر است.یکی از نکات مهم و کلیدی در طراحی پوستر این است که طراحی به صورتی باشد که مخاطب را در نگاه اول به خود جذب کند ، که این امر باعث دیده شدن محصول و یا اطلاعیه شما به صورت کامل می‌شود .

طرح خلاقانه برای باركدهایی که از کنار آنها می‌گذریم

امروزه ديگر هيچكس هيچ چيزى را بدون باركد نمي خرد. بارکدها آنقدر رايج و معمول شده اند كه ديگر حتي به چشم ما نمی آیند. اما با مشاهده پست امروز شاید از حالا به بعد به آنها بيشتر توجه كنيد، خصوصا زمانى كه چيزى كه در دستان شماست بسيار خلاقانه باشد. همراه هم به تماشای مجموعه ای از بارکدهایی که با نگاهی جدید، طراحی شده است می پردازیم:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حشرات زیبایی که از گل‌ها ساخته شده‌اند

«راكو اينو» هنرمند ژاپنی، حشراتى كه روى گیاهان زندگی می کنند را با استفاده از گل و برگ به زیبایی ساخته است. مجموعه ى “حشرات طبيعى” كه توسط راكو ايجاد شده است، يك مجموعه ى هنرى زیبایی است كه در آن حشرات وحشى مثل سوسك هاى واقعى و پروانه ها و ديگر حشرات قرار دارند.

اين مجموعه شامل ٩ گونه ى مختلف (سوسك، كفشدوزك، پروانه، عنكبوت، كرم شبتاب، سنجاقك، بيد و …) با چشم اندازی بسيار زيباست.  او این مجموعه را كه بر روى كاغذ قرار داده شده است را با جزييات بى نظيری اجرا  کرده به گونه ای که حتى ترسناك ترين حشرات مانند عنكبوت سياه ، به یک اثر هنرى زيبا و جذاب تبديل شده است.

استیکر به سبک اینارو/ محسن ایزدی

« از اولین روزهای شروع پروژه ” اینارو” حدود ۲ سال پیش این ایده مطرح شد که بر اساس کاراکترهای مجموعه استیکر هم طراحی کنیم. اما به دلیل حجم زیاد کارها و همچنین نهایی نبودن کاراکترهای ثابت به تعویق می افتاد تا اینکه بالاخره در شهریور ماه این مجموعه استیکرها طراحی شدند. برای هر حالت چند اتود زدم تا به طرحی کلی از حس مورد نظر برسم. با مشورت تهیه کننده ” امیر کاهانی” و کارگردان مجموعه در مورد اینکه کدام شخصیت را در کدام فیگور قرار بدهیم تصمیم گرفتیم و بعد مرحله اجرای نهایی را شروع کردم. در کل از ابتدا تا انتشار پروژه حدود دو هفته زمان برد.

در مجموعه اینارو طراحی کاراکترها و استوری بورد به عهده خود من است. به دلیل همین شناختی که از مجموعه و کاراکترها داشتم از طرف سفارش دهنده محدودیتی نداشتم و آزادانه عمل می کردم. اما قبل از انتشار جمله‌های هر استیکر سلیقه و نظر سفارش دهنده هم درنظر گرفتیم. این مجموعه برای مخاطب جوان و بزرگسال طراحی شده.

در مرحله اتود دو نکته را رعایت می کردم؛ اول اینکه سعی کنم استیکرها فقط برای یک حس و حالت نباشند. بلکه هرکدام به صورت جداگانه یک شوخی تصویری و کارتونی داشته باشند. دوم اینکه تا جای مقدور از کلیشه ها فاصله بگیرم . موفق بودن در فضای رسانه‌ای جدید را می شود از تعداد بازنشر و میزان استفاده‌ عمومی سنجید و موفقیت واقعی یک اثر زمانی ا‌ست که کاربران عادی فضای مجازی از ان استقبال کنند.

در سال های اخیر استفاده از ایموجی و استیکر در مکاتبات مجازی بسیار رایج شده که این بستر مناسبی را برای تبلیغات و آموزش فراهم می کند. آناتومی کاراکترهای اینارو به خاطر نداشتن گردن و شکم ، طراحی برخی فیگورها را سخت و محدود می کرد. در چنین مواقعی ناچار می شدم روی حالات چهره متمرکز شوم تا به حس مورد نظر برسم.»

«محسن ایزدی» طراح این مجموعه، متولد ۱۳۶۲ شهر آبادان است و از سال ۸۳ به طور حرفه ای  در زمینه کاریکاتور فعالیت می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لوگوى تاثیر برانگیز با استفاده از فضای مثبت و منفی

لوگوى يك برند در واقع سخنگوى برند است كه نشان دهنده‌ى كيفيت و برترى يك شركت است. پس به همين راحتى از آن نمی شود گذشت.
سفارش دهندگان باید يك طراح خوب براى طراحى لوگو كه “منعكس كننده ى هدف، چشم انداز و موقعيت كارىشان باشد” استخدام کنند.
يوگا پردانا  (yoga perdana) طراحی است که توانسته از عهده این امر خطیر به زیبایی برآید و لوگوهایش را به گونه ای  طراحى كرده است كه به نظر می رسد هركدام، مستقيما از قلب او بيرون كشيده شده اند. اگر دنبال ايده و الهام گرفتن براى طراحى لوگو هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به مشاهده این لوگوها بنشیند:

 

 

 

 

 

نقد اثر هنری

نقد یک اثر هنری یک فرآیند چهار مرحله‌ای است.

۱. توصیف. من چه می‌بینم؟ اثر را با دقت و با توجه به همه جزییات آن مورد بررسی قرار دهید و سپس آن را با همه جزییاتی که مشاهده کرده‌اید توصیف کنید. واقع گرایانه عمل کنید و به همه آن چیزهایی می‌بینید، اشاره داشته باشید.

۲. تحلیل. کار چطور سازماندهی شده است؟ به دنبال المان‌ها و اصول به کار رفته در اثر هنری و طراحی غالب آن برگردید و درباره آن صحبت کنید.

۲.۱ ببینید هنرمند از «المان‌های هنر» چطور استفاده کرده است. 

  • خطوط – چه با اشاره مستقیم و چه ضمنی، منحنی یا مسنقیم، و جهت حرکت آنها
  • شکل‌ها، فضا و فرم‌ها – آیا شکل‌ها هندسی هستند یا بدون فُرم؟ خط افق کجاست؟ نقد دید خود به عنوان بیننده را در کار پیدا کنید و بگویید در کجای کار قرار می‌گیرد.
  • رنگ‌ها – گرم، سرد، روشن، کدر، نرم، برجسته و غیره
  • ارزش رنگ – روشن: میزان بازتاب نور  چقدر است، تاریک: میزان جذب نور چقدر است.
  • بافت – در مورد بافت هم محیط کار و سوژه اصلی بررسی کنید و میزان نرمی، زبری، براقی یا کدری آن را بررسی کنید.

۲.۲ به دنبال «اصول طراحی» بگردید.

  • ریتم – آیا تکرار المان‌ها یا تصاویری مشاهده می‌کنید؟
  • حرکت – آیا حس حرکت از کار به شما انتقال داده می‌شود؟ چشم در اطراف کار چطور گردش می‌کند؟
  • تعادل – رسمی یا متقارن، غیر رسمی یا غیر متقارن؟
  • نسبت – نسبت یک قسمت از عکس با کل عکس و یا نسبت یک قسمت با قسمت دیگر چطور است؟ آیا رابطه‌ای وجود دارد؟
  • تنوع – تفاوت‌ها و کنتراست‌های موجود در کار به چه صورت است؟
  • تاکید – کدام قسمت غالب است و کدام قسمت مغلوب؟
  • وحدت – آیا این کار و اثر هنری حس واحد بودن القا می‌کند؟

۳. تفسیر. چه اتفاقی در حال افتادن است؟ پاسخ به این سوال چیزی بیش از داستان‌سرایی است. همانند کاری که در ادبیات انجام می‌شود، باید بتوانید داده‌های موجود را تفسیر کنید و تعمیم دهید. باید بتوانید استعاره یا کنایه موجود در کار را دریابید. هنرمند قصد دارد چه چیزی را مخابره کند؟ از هوش، تخیل و شجاعت خود استفاده کنید و مفهوم کار را بیان کنید. این بر پایه تجربیات شخصی و مشاهدات عینی شما است. می‌توانید احساسات خود را بیان کنید که البته آنها باید از مشاهدات و دریافت‌های بصری پس از تماشای کار نشات گرفته شده باشد.

۴. قضاوت. نظر شما درباره این کار و اثر هنری چیست؟ آیا این کار از نظر بصری یکپارچی لازم را دارد؟ آیا با بیننده ارتباط برقرار می‌کند؟ درباره موفقیت و یا شکست اثر قضاوت کنید. نظر خود را بر پایه آنچه از سه مرحله قبل نتیجه گرفته‌اید بیان کنید. برای قضاوت باید با خودتان صادق باشید و بدانید چرا چنین احساسی نسبت به این اثر دارید.